INFORMAȚII PRIVIND AVERTIZAREA ÎN INTERES PUBLIC

Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public constituie cadrul general în materia protecţiei persoanelor care raportează încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă, în cadrul autorităţilor, instituţiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum şi în cadrul persoanelor juridice de drept privat.

În sensul prevederilor art. 3 pct.1 din Legea nr. 361/2022, prin încălcări ale legii, se înțelege:

    - fapte care constau într-o acțiune sau inacțiune care constituie nerespectări ale dispozițiilor legale, care privesc domenii cum ar fi: achizițiile publice; serviciile, produsele și piețele financiare, precum și prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului; siguranța și conformitatea produselor; siguranța transportului; protecția mediului; protecția radiologică și siguranța nucleară; siguranța alimentelor și a hranei pentru animale, sănătatea și bunăstarea animalelor; sănătatea publică; protecția consumatorilor; protecția vieții private și a datelor cu caracter personal și a securității rețelelor și sistemelor informatice, prevăzute în anexa nr. 2 din Legea nr. 361/2022;
    - încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene, astfel cum sunt menționate la art. 325 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și cum sunt detaliate în măsurile relevante ale Uniunii Europene;
    - încălcări referitoare la piața internă, menționate la art. 26 alin. (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, inclusiv încălcări ale normelor Uniunii Europene în materie de concurență și de ajutoare de stat, precum și încălcări referitoare la piața internă în ceea ce privește actele care încalcă normele privind impozitarea societăților sau mecanismele al căror scop este obținerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăților, ce reprezintă abateri disciplinare, contravenții sau infracțiuni, sau care contravin obiectului sau scopului legii.
Structura lider de domeniu pentru primirea raportărilor în Ministerul Apărării Naționale, în condițiile Legii nr. 361/2022: Direcția de prevenire și investigare a corupției și fraudelor (DPICF), str. Izvor, nr. 110, sector 5, București, telefon 021.410.40.40 interior: 1011.157, 1011.140;
Raportările privind încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă, în cadrul Academiei Forțelor Terestre "Nicolae Bălcescu", pot fi transmise utilizând următoarele canale:
  • adresa poștală a Academiei Forțelor Terestre "Nicolae Bălcescu", respectiv strada Revoluției, nr. 3-5, Sibiu, pentru corespondența în format letric, cu mențiunea În atenția responsabilului cu primirea și înregistrarea raportărilor;
  • cutia poștală pentru colectarea raportărilor, la punctul de acces din strada Revoluției, nr. 3-5, Sibiu, în spațiul destinat accesului vizitatorilor;
  • email accesibil din rețeaua internet: avertizare_interespublic@armyacademy.ro;
Etapele care se parcurg pentru soluționarea raportărilor sunt următoarele:
    1. primirea și înregistrarea raportărilor privind încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul structurilor Academiei Forțelor Terestre ,,Nicolae Bălcescu”;
    2. examinarea raportărilor și efectuarea de acțiuni subsecvente;
    3. soluționarea raportărilor, dacă se constată îndeplinirea condițiilor legale pentru aceasta.
O raportare trebuie să conțină: numele, prenume și datele de contact ale avertizorului în interes public, contextul profesional în care au fost obţinute informaţiile, persoana vizată, dacă este cunoscută, descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii, probele în susţinerea raportării, data şi semnătura, după caz;
Informarea avertizorului în interes public referitoare la confirmarea primirii raportării se face în termen de cel mult 7 zile calendaristice de la primirea acesteia. În cazul raportărilor care conțin, pentru contact, doar numărul de telefon al avertizorului, acestuia îi va fi solicitată, la numărul de telefon pus la dispoziție, adresa de corespondență (poștală/electronică) la care să-i fie expediate/transmise informările legale privind modul în care a fost înregistrată raportarea, sau, după caz, clasată;
Dacă avertizarea nu conține suficiente informații, structura responsabilă poate solicita completări, în termen de 15 zile de la primire;
Raportarea se clasează atunci când:
  • nu conţine elementele prevăzute la art. 6 din Legea nr. 361/2022, altele decât datele de identificare a avertizorului în interes public, iar persoana desemnată a solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligaţie să fie îndeplinită; soluţia de clasare se comunică avertizorului în interes public, cu indicarea temeiului legal;
  • nu conţine informaţii referitoare la încălcări ale legii, care să permită analizarea şi soluţionarea raportării, iar persoana desemnată a solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligaţie să fie îndeplinită.
  • În cazul în care o persoană face mai multe raportări cu acelaşi obiect, acestea se conexează, avertizorul în interes public urmând să primească o singură informare. Dacă după trimiterea acesteia se primeşte o nouă raportare cu acelaşi obiect, fără a prezenta informaţii suplimentare care să justifice o acţiune subsecventă diferită, aceasta se clasează;
  • Structura/persoana responsabilă poate decide încheierea procedurii dacă după examinarea raportării se constată că este o încălcare în mod clar minoră şi nu necesită acţiuni subsecvente suplimentare, altele decât închiderea procedurii. Această prevedere nu aduce atingere obligaţiei de a păstra confidenţialitatea, de a informa avertizorul în interes public şi nu aduce atingere nici altor obligaţii sau altor proceduri aplicabile de remediere a încălcării raportate. Soluţia de clasare se comunică avertizorului în interes public, cu indicarea temeiului legal.
Stadiul privind acțiunile subsecvente, desfășurate de către structura/persoana responsabilă, va fi comunicat avertizorului în termen de 3 luni de la data confirmării de primire sau, în cazul în care nu i s-a confirmat primirea raportării, de la expirarea termenului de 7 zile, precum şi, ulterior, ori de câte ori sunt înregistrate evoluţii în desfăşurarea acestora, cu excepţia cazului în care informarea ar putea periclita desfăşurarea acestora;
Modalitatea de soluţionare a avertizării se comunică, în termen de 5 zile de la finalizare, către avertizorul în interes public şi persoana vizată.

© 2016 Academia Fortelor Terestre "Nicolae Balcescu". All rights reserved.