- AMENINTARI SI SOLUTII -
Principala forta de izbire a
trupelor terestre o constituie in continuare blindatele datorita puterii
de foc, mobilitatii si protectiei oferita de blindaj. Protectia echipajelor
este asigurata suplimentar prin instalatia de protectie impotriva A.N.M.
(Arme de Nimicire in Masa), instalatia de stins incendiu iar a autovehiculului
in ansamblu prin aparatura de fumizare si prin camuflaj vizual, termic
si la localizare laser.
Cercetatorii in domeniul tehnologiilor
autovehiculelor blindate urmaresc cu prioritate solutionarea urmatoarelor
probleme: blindatul sa nu fie vazut, sa nu fie lovit, sa nu fie distrus.
Deoarece blindajul reprezinta principalul mijloc de protectie si perforarea
sau deteriorarea acestuia poate duce la neutralizarea echipajului si/sau
a masinii de lupta, vom acorda atentie in continuare acestui element.
Perforarea sau deteriorarea blindajului
se poate realiza, in principal, prin urmatoarele moduri:
np = kd0,75e 0,7mp- 0,5
O crestere a puterii de perforare
se obtine prin cresterea vitezei proiectilului (a energiei sale cinetice),
deci prin cresterea vitezei initiale (la gura tevii). Acest lucru se poate
face prin marirea cantitatii sau a calitatii pulberii incarcaturii de azvarlire,
dar numai in limitele rezistentei mecanice a tevii gurii de foc. O alta
cale pentru cresterea puterii de perforare o reprezinta redesenarea proiectilului
cu micsorarea diametrului si pastrarea masei ceea ce a dus la crearea proiectilului
tip sageata, proiectil cu elemente de ghidare pe teava (lisa) detasabile
la parasirea tevii si eventual stabilizare pe traiectorie.
Proiectilele cumulative, dupa initiere,
formeaza o unda de detonatie care se deplaseaza cu viteza constanta pe
directia axei proiectilului, de la varful palniei catre baza sa. La colapsul
acesteia se formeaza un jet cumulativ cu masa de cca 5 10% din masa palniei
si cu viteza de 5 10 km/s, jet care actioneaza asupra blindajului cu
o presiune de cca 1011 Pa (106 kgf/cm2)
[1]. Deci, proiectilul cumulativ perforeaza blindajul ca urmare a presiunii
dezvoltate si nu a topirii. Puterea de perforare este dependenta de marimea
incarcaturii, tipul de substanta exploziva folosit, materialul, grosimea
peretelui, unghiul de deschidere si distanta focala ale palniei loviturii
cumulative precum si de materialul blindajului.
Proiectilele perforant fugase exercita
o actiune de spargere a blindajului. Aceste proiectile distrug blindajul
prin efectul pe care il produc in spatele acestuia fara ca blindajul sa
fie perforat (utilizand efectul Hopkins). Principiul de functionare al
unui astfel de proiectil este urmatorul : la detonarea incarcaturii explozive
a proiectilului la contactul acestuia cu blindajul se produce o unda de
soc care se propaga prin blindaj cu o viteza aproximativ egala cu viteza
sunetului (5100 m/s). Ajunsa in partea cealalta a blindajului unda se reflecta.
Aceste unde se comporta ca niste forte de intindere si compresiune. Atunci
cand prin compunerea undelor reflectate de catre fetele blindajului se
obtine o tensiune care depaseste rezistenta materialului blindajului o
parte din acesta se disloca de pe fata interioara cu viteza mare si sub
forma de schije mari.
Capacitatea unui autovehicul blindat
de a face fata unor astfel de agresiuni mai sus amintite este data in principal
de caracteristicile blindajului. Blindajele utilizate in prezent in constructia
autovehiculelor blindate pot fi grupate in doua categorii: blindaje pasive
si blindaje active.
Pana in anii 80 la tehnica armatelor
occidentale s-a optat, la tancuri in special, pentru blindaje compozite
de grosimi mari in partea frontala a carcasei si turelei, blindaje care
asigura o buna protectie echipajului la loviturile frontale, statistic
predominante. Aceasta optiune lasa insa flancurile, spatele, planseul,
plafonul turelei si trenul de rulare expuse eventualelor lovituri. Blindajele
compozite au avantajul unei bune rezistente la lovituri cumulative de calibru
90 100 mm. Nu acelasi lucru se poate spune despre rezistenta la loviturile
cumulative de calibru mai mare, la loviturile cumulative in tandem" chiar
de calibre mai mici sau la noile proiectile tip sageata fabricate din uraniu
saracit sau tungsten, proiectile superioare celor din carburi de wolfram.
Cresterea insa a grosimii partii frontale a cutiei blindate la peste 100
mm si a celei a turelei la peste 200 mm a dus la cresterea greutatii blindatului
, deci la necesitatea unui motor mai puternic (pentru pastrarea mobilitatii)
deci mai mare, cu consecinte asupra dimensiunilor de gabarit si avand ca
rezultat micsorarea capacitatilor de trecere. Aceasta spirala a impus redesenarea
cutiei blindate si a turelei, cresterea procentului de mase plastice si
aliaje usoare folosite la fabricarea diverselor repere si imbunatatirea
retetelor de fabricatie a otelurilor (aliere cu nichel, crom, wolfram,
molibden, mangan, beriliu) si a proceselor tehnologice de prelucrare si
tratare termica a acestora. Apar de asemenea blindaje tip sandwich" cu
stratul exterior din otel de mare duritate, cel interior din aliaje de
titan, aluminiu, vanadiu si crom, intre ele existand materiale ceramice
sau materiale plastice armate cu fibra de sticla sau de carbon (fig. 1).
Fig. 1. Variante constructive de blindaje:
a) blindaj stratificat; b) blindaj ecranat; c) blindaj exploziv
unde:
1 placa de baza;
2 invelis din aluminiu sau material
plastic;
3 elemente ceramice;
4 adeziv;
5 placa suplimentara;
6 captuseala;
7 obstacole suplimentare (placa
de blindaj);
8 cavitate sau adaosuri de polimeri;
9 suprafata frontala a cutiei
blindate;
10 invelis metalic;
11 incarcatura exploziva;
12 elemente suplimentare de protectie
si sustinere.
Blindajele tip sandwich au fost completate
cu ecrane laterale din otel si cauciuc pentru protectia elementelor de
rulare si au fost montate peste blindajul de baza. Astfel, putem discuta
despre blindajul omogen, de baza, pasiv si blindajul amovibil, modular,
usor de inlocuit si care poate fi pasiv (inert) sau reactiv.
Blindajele omogene sunt alcatuite
dintr-un singur strat de material, performantele de protectie fiind dependente
de rezistenta mecanica a materialului si de grosimea lui. In incercarea
de a evita strapungerea blindajelor omogene de catre proiectilele perforante
subcalibru cu elemente detasabile (APDS), de cele perforante subcalibru
cu elemente detasabile si stabilizare aerodinamica (APFSDS) s-a ajuns la
grosimi de blindaj din ce in ce mai mari, cateva valori fiind prezentate
in tabelul 1 [1].
|
|
|
|
|
|
||
Centurion | M. Britanie |
|
|
Chieftain | M. Britanie |
|
|
M 60A1 | S.U.A. |
|
|
Leopard 1 | Germania |
|
|
T-54/T-55 | Fosta U.R.S.S. |
|
|
T-72 | Fosta U.R.S.S. |
|
|
Performantele blindajelor stratificate, blindaje alcatuite din mai multe straturi de material de duritate si densitate diferita, sunt date de modul in care se succed straturile dinspre exterior spre interior si de numarul si natura suprafetelor de separatie, toate acestea producand destabilizari ale mijlocului perforant. Aceste blindaje sunt eficace impotriva loviturilor cumulative reducand puterea de perforare a jeturilor. Sunt insa voluminoase datorita grosimii straturilor, a numarului lor si a spatiului de aer dintre acestea (blindaj stratificat in pachet omogen cu placi in/fara contact sau combinat; blindaj stratificat in pachet neomogen cu placi in contact, combinate sau compozite). Materialele compozite care se folosesc la blindajele stratificate sunt:
Bibliografie